REIN
“Wim Duijst heeft met Rein een prachtige roman geschreven die de lezer niet onberoerd zal laten.”
Boek Club.
‘Duijst is een rasverteller. Altijd houdt hij de vaart erin, geeft hij humor, weemoed, sentimenten, vreugde, verdriet en psychologie een plaats. Vol spijt, dat het alweer uit is.’
Leeskost
‘Rein is een pracht van een roman over een niet alledaags thema: nierdonatie.’
De Boekenkast.
‘Een heftig verhaal over liefde en loslaten, mooi en meeslepend verteld.’
Wisselwerking, ledenblad Nierpatiënten Vereniging Nederland.
‘En zo heeft hij van Rein een prachtige psychologische roman weten te maken.’
Leestafel.info
‘Rein van Wim Duijst is een indrukwekkende en meeslepende roman over twijfel, liefde en vriendschap met het actuele onderwerp doneren.’
Chicklit.nl
‘Een prachtig verhaal.’
Stoer Lees Voer
‘Een indrukwekkend verhaal over de impact van een nierdonatie.’
Bazarow.
HET VERZWEGEN KIND
‘Duijst slaagt er goed in een heftig verhaal te schrijven op een manier die je laat doorlezen en je meesleept. Voor mij de ontdekking van een nieuwe schrijver.’
NCRV- gids – Miekes leesclub
‘Wim Duijst laat in Het verzwegen kind op ontroerende wijze de historie van Nederland tot leven komen. De roman is prachtig beeldend geschreven en hierdoor uitermate geschikt om verfilmd te worden.’ ****
www.chicklit.nl
‘De perspectiefwisselingen maken het boek interessant. (…) De emoties van de hoofdfiguren worden mooi weergegeven.’ ****
De Leesclub van Alles
‘In een vlotte, invoelende stijl wordt een gruwelijk maar tegelijk menselijk verhaal neergezet, dat zich afspeelt tegen de bekrompen en schijnheilige achtergrond die we al vaker in de romans van Wim Duijst tegenkwamen. Opnieuw een mooie roman van deze schrijver, die zijn achtergrond – gelukkig! – niet kan loslaten.’
www.leestafel.info
Interview met Henny Goedegebuure in het programma Spakenburg Nu over Het verzwegen kind. Klik hier.
Deze roman is geschreven door een rasverteller. De hoofdpersonen leven. Fraai is de vondst van de rechter die in zijn persoonlijk leven wordt geconfronteerd met een situatie die van het rechtspreken meer emotie vergt dan voor een dienaar van Justitia passend mag worden geacht. Een verrassend, bij wijlen ontroerend verhaal, vol empathie geschreven.
Leeskost.nl
‘Een mooi, tot nadenken stemmend boek, al lijkt dat in tegenspraak met het verschrikkelijke familieverhaal dat de kern ervan vormt.’
Hans Hopman in Bun Historiael
DOOD ZAAD
‘Een uitstekende novelle.’
– Het Parool
‘Duijst slaagt er in de lezer geschokt en happend naar adem achter te laten.’
– Momlit.nl
‘Duijst (…) laat de wanhoop, de eenzaamheid in de queeste van Sandra goed naar voren komen.’
– Guus Bauer in Tzum literair weblog
‘Wim Duijst zet de wanhoop en eenzaamheid van Sandra’s zoektocht scherp neer, even als de tenenkrommende oppervlakkige contacten die ze aangaat op haar kroegentochten naar zaad.’
– NBD Biblion
‘Een pakkende novelle die lekker wegleest en af en toe hilarisch is.’
– Leestkost.nl
Een man uit de krant
‘Wim Duijst heeft met Een man uit de krant een pareltje aan zijn oeuvre toegevoegd.’
– Sandra Faneker Nederlandse Bibliotheek Dienst Biblion
‘De tweestrijd van Antonia, die zich moreel verplicht voelt om voor haar moeder en zus te zorgen, wordt invoelend beschreven.
Duijst weet door subtiele vooruitwijzingen (…) de spanning goed op te voeren.’
– Nederlands Dagblad
‘Sterke dialogen. Vanaf het begin wordt je nieuwsgierigheid gewekt en doordat de informatie goed gedoseerd wordt, blijf je geboeid lezen.’ 4****
Inge Deutekom op Hebban.nl
‘Boeiend tot aan het einde.’
– de leestafel.info
‘Originele roman, kon wat luchtiger.’
– leeskost.nl
De engel van Spakenburg
‘Het boek van Duijst leest als een filmscript: vlot geschreven, veel dialogen.’
– Leeuwarder Courant
‘Duijsts levendige scènes maken het boek prettig leesbaar.’
– Trouw
‘Duijst weet in zijn in de liberaliserende jaren zestig spelende roman de armoedige sfeer van wereldmijding en bekrompenheid die om streng gereformeerden hangt, mooi op te roepen. Vooral in gesprekken is hij goed.’
– Vrij Nederland
Met het boek op tafel. Wim Duijst te gast bij Nick van Gasteren in restaurant De Mandemaaker in Spakenburg. Klik hier voor het interview.
Zwijgend verleden
‘…een smakelijk verhaal dat voortdurend in beweging is.’
– Frans. P. Wollrabe in GK Magazine
‘… goed en vlot geschreven roman…’
– Nederlandse Bibliotheek Dienst
‘…liefdevol beschreven (…) Duijsts sterkste troef zijn zijn geloofwaardige dialogen…’
– Trouw
‘…een mooie, ingetogen roman, waarin iemand zich bloot geeft en het oordeel aan de lezer overlaat’.
– Marjo van Turnhout op deleestafel.info
De liefde volgens Bloem
‘De liefde volgens Bloem is een subtiele, suggestieve roman over het onuitspreekbare, als kwellend geheim ervaren anders zijn.’
– Joris Gerits in De Morgen (België)
De fascinatie
‘… drie novellen van een constant hoog niveau (…). De verhalen bestaan voornamelijk uit dialogen die verrassend goed in elkaar zitten…’
– Elsbeth Etty in NRC Handelsblad
‘…Hoewel Reves schaduw over dit debuut hangt, heeft het een toonzetting en een formuleringskracht die het bijzondere schrijftalent van Duijst aantonen…’
– De Morgen (België)